Business i politiken

KD-ledaren Göran Hägglund har använt sig av uttrycket “verklighetens folk”. Ingen tycks veta riktigt, vad det betyder men sannolikt talar Hägglund om samma personer som BPs Svanberg talade om eller i varje fall avsåg i USA. Fast i Sverige alltså. Mannen på gatan, Svensson är väl ungefär detsamma. Nu sägs det att KD ska varumärkesskydda uttrycket. Jag undrar i vilken näringsverksamhet den ideella föreningen KD, tänker använda sitt nya varumärke. Tidigare har vi hört att de borgerliga partierna begärt skydd för ordet ”Alliansen”. Jag undrar, varför man känner behov av någon sorts ensamrätt. Precis som om någon annan konstellation (de grönröda kanske?) skulle komma på idén att också kalla sig alliansen eller precis som om ett annat parti skulle vilja använda sig av “verklighetens folk”. Sannolikheten för något sådant måste vara nära noll. Eller tänker man sig att skyddet ska generera någon sorts ekonomisk vinst, t.ex. för att de inblandade partierna framöver ska kunna sälja sina varumärken. Jag har svårt att tro det. Och vem skulle i så fall köpa? Eller är tanken vara att varumärket ska dra till sig olika ekonomiska bidrag?

Hursomhelst, undrar jag om de borgerliga partierna mer och mer börjar se på sina politiska organisationer som affärsdrivande företag. Det kan i så fall leda till en intressant debatt.

Mikael

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*