Varför blev det fler turer på Gnestapendeln?

Varför blev det fler turer på Gnestapendeln?

 

Frågor och svar om Gnestapendeln:

 

Nu ska det bli entimmestrafik på pendeln mellan kl 06:00-22:00 (halvtimmestrafik under rusningstid), jättebra!

Hur det gått till?

När den nya kollektivtrafikmyndigheten bildades förhandlade Gnestapolitikerna in att de tre tåg som idag vänder i Järna ska åka till Gnesta. 

Vem som betalar? 

Landstinget Sörmland, och vi är mycket glada över att de ordnar detta! Tack Landstinget Sörmland!

Finns det fortfarande hot mot Gnestapendeln?

Ja, fortfarande är det så att varje år får tågoperatörer ansöka om att få köra tåg och om det är många som ansöker om plats för att köra t ex mellan Stockholm-Göteborg

värderas Gnestapendeln lägre.

Vad vill Miljöpartiet göra åt det här?

Vi vill att tågresenärernas behov ska väga tyngre än kommersiella krafter. Vi vill också bygga ut snabbspårvägar som skulle avlasta tågtrafiken mellan

Stockholm och Göteborg så Gnestapendeln får plats på spåret.

 

Har du någon mer fråga om Gnestapendeln?

Ställ gärna den här i kommentarsfältet så svarar vi,

 

Kukkamariia Valtola Sjöberg

Kommunalråd

4 tankar om “Varför blev det fler turer på Gnestapendeln?

  1. Trafikverkets FÖRSLAG till ny trafikplan ser ut att bli en förbättring för Gnesta och Mölnbo. Dock är det inte fastställt utan blir det först i september!
    Den största orsaken till att pendeltåget fått ökat utrymme är att en av de stora tågoperatörerna dragits sig ut ur förhandlingarna och därmed inte konflikten behövdes om vem som skulle får spårutrymme. Det har också varit viktigt och bra att SL, Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet och kommunerna i Gnesta och Södertälje arbetat för en förbättrad trafik.
    Prioriteringskriterierna som tolkas av Trafikverket och gynnar snabbtågen samt de årliga omförhandlingarna av trafikplanerna är ett stort bekymmer. Vad vill Mp göra åt detta konkret. Vilka förslag vill ni ställa i riksdagen för en förändring?
    Hur ställer sig Mp i Gnesta till en ombyggnad av tågstationerna i Gnesta och Mölnbo för att underlätta för trafiken med förbifartspår, bygga bort växelproblem och förbättra signalsystemet mellan Järna och Flen? Viktiga och dagsaktuella frågor för pendeltågstrafiken kontra gods- och persontrafiken.
    Hur ser Mp:s förslag om ”snabbspårvägar” ut?
    Bra och angeläget med en diskussion om dessa för våra kommuner så avgörande frågor. Ser fram mot svar hälsar Benny Åber/Gnesta.

  2. Gömde bort att fråga Kukkamariia Valtola Sjöberg om Du kontrollerat hur väntetiderna i Södertälje Hamn blir?

  3. Hej Benny,
    tack för dina frågor.
    När det gäller de två extra turerna tillkom de, precis som jag skriver ovan, pga de förhandlingar som gjordes i samband med att kollektivtrafikmyndigheten bildades. Vi krävde då att de tre tåg som idag vänder i Järna ska gå till Gnesta. Nu uppfyller Landstinget Sörmland en stor del av det genom att betala för 2 av de 3 turerna. Vi hoppas och tror att den tredje turen också kommer att komma till fram över. De två turerna som ska läggas till kommer få plats i och med att de ligger på en tid då det inte är någon rusning. När det gäller bytestider har jag mailat ansvarig tjänsteman på kommunen för mer exakt svar men jag vet att det ser bättre ut med bytestiderna i det nya förslaget än idag. När det gäller dina övriga frågor om hur vi Miljöpartiet i Gnesta och på riks tänker får jag hålla dig och alla andra i spänning ett par veckor till då vi kommer att berätta hur och vad vi tänker.
    Med vänliga hälsningar
    Kukkamariia Valtola Sjöberg (MP)
    Kommunlråd

    1. Då hoppas jag att den tredje turen kommer och att Trafikverkets FÖRSLAG blir verkligt beslut i september. Jag är dock inte lika optimistisk som dig vad gäller väntetiderna i Södertälje Hamn.
      Mvh/Benny Åberg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*