Hur väljer vi hemtjänst i Oxelösund? Inte alls!

lindstrc3b6m-hemtjc3a4nst

Det är tisdag morgon (läs förra veckan). Det är ruggigt kallt ute och jag hänger på låset till badhuset kl. 06.00. Har precis dragit på mig badbrallorna när det plingar till i mobilen med ett textmeddelande:   ” Dag, när du har tid vore jag tacksam om du ringer mig på …… Läs gärna mitt Facebook inlägg publicerat kl. 05.30.

Sänder ett meddelande åter till avsändaren att jag hör av mig om 1½ timme efter simningen. Är lite nyfiken och kollar snabbt fb inlägget.

När jag lägger mina 1000 m i bassängen så funderar jag varför det gått så långt att denna person tar kontakt så tidigt och till mig? Varför får han inte den hjälp av hemtjänsten som utlovats?   Mycket surrar runt i huvudet samtidigt som jag kämpar mot klockan och att åtminstone tangera varje längd, men helst bättre.

Väl hemma igen och med en kanna kaffe så ringer jag upp personen som sökt mig. Han berättar att han under fredagen (veckan innan) blivit utskriven från lasarettet med en bra vårdplanering. Kommunens representant var på plats och det blev klarlagt att hjälp behövdes och denna service skulle påbörjas direkt när han kom hem. Hjälp med matlagning varje kväll.

Nu var det tisdag morgon och brukaren hade varken fått något besök eller något besked varför hemtjänsten uteblev.  Mitt besked till brukaren var att jag sänder ett mail omgående till kommunchefen och med brukarens meddelandetext på FB och för vidare åtgärd. Självklart en kopia till brukaren så han förstod att jag inte nonchalerade budskapet.

Kommunchefen agerade omedelbart och innan lunch så hade första besöket från hemtjänsten kommit. Det kom sedan fler personer till brukaren för att bl.a. checka av vad som gått fel. Som politiker fick jag  snabbt återkoppling från kommunchef och senare på dagen även ett personligt besök av verksamhetschef.

Men min fundering blir given! Hur många missar görs det i verksamheterna? Hur många tar kontakt med en politiker när inte den kommunala servicen fungerar? Helt enkelt uteblir!

Det här får inte ske igen – tänker jag! Men hur säkerställs det?  Det är ju inte första gången som hemtjänsten får kritik i Oxelösund.

Det är politikens fel. Det är majoriteten som vägrar våra invånare att själva få bestämma över sitt liv och sina livsval. Att inte få välja sin hemtjänst i ett  modernt samhälle tillhör kommunistfasoner. Partier till vänster vidhåller detaljstyrning och vet alltid bäst. Så är det i Oxelösund. Skrämmande!

Inom Alliansen har vi kämpat under flera år med ett antal förslag/motioner att utreda och införa lagen om valfrihet (LOV) där Oxelösunds kommun inför privata utförare. Inte ens när regeringen erbjöd kommuner statsbidrag för att utreda möjligheter och konsekvenser om införandet så förvägrades det. I grunden är det medborgarna som förvägras.

Det är dags att det blir en förändring i Oxelösund!

Om du vet om att fel begås inom kommunen och den service du har rätt till  uteblir – hör av dig till mig. Du kommer att få snabb återkoppling. Det är mitt klara budskap till Dig!

 

Hälsningar från Din lokala politiker!

Dag Bergentoft

Dag.Bergentoft@oxelosund.se

070-567 66 55

image

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*